Klimavenlig transport kræver ny afgiftsstruktur

Pressemeddelelse
Trods høje afgifter og mere energieffektive biler falder transportsektorens CO2-udledning ikke. CONCITO anbefaler nye principper for transportbeskatningen.

Den nuværende beskatning af transportsektoren giver ikke de rette incitamenter til at vælge klimavenlige løsninger i vejtransporten. Selvom personbilerne i Danmark er blevet mere energiøkonomiske i de seneste år, er den samlede CO2-udledning fra personbiltrafikken ikke faldet. Det skyldes især, at den lave pris på små energiøkonomiske biler har ført til øget salg af biler og øget trafikarbejde. Bilparken er således steget fra 1,9 mio. biler i 2007 til 2,2 mio. biler i 2013, og der køres mere i bilerne.

”Når transportsektorens CO2-udledning skal reduceres gennem teknologiske forbedringer, skal afgiftssystemet indrettes, så der faktisk opnås CO2-reduktion og ikke blot øget trafikarbejde”, siger chefkonsulent i CONCITO Susanne Krawack.

I rapporten ”Klimavenlig transportbeskatning”, som er en del af et større skatteprojekt støttet af VILLUM FONDEN, foreslår CONCITO en række nye principper for transportbeskatningen, som kan bidrage til at knække kurven for transportsektorens CO2-udledning. Ifølge rapporten er erhvervstransporten i dag underbeskattet i forhold til de eksterne omkostninger den påfører samfundet.

”Ved den kommende omlægning af registreringsafgiften bør de teknologiske fremskridt på transportområdet komme klimaet til gode. Godstransporten bør dække de eksterne omkostninger, og beskatningen af persontransporten bør flyttes fra køb af bilen til brug af bilen. Omstillingen til mere klimavenlige teknologier kræver dog fastholdelse af en købsafgift, der favoriserer de mest effektive køretøjer”, siger Susanne Krawack.

CONCITO anbefaler, at den fremtidige beskatning af både den private og erhvervsmæssige vejtransport sker ud fra følgende principper:

  • Et road pricing-system med kilometerafgift, der afspejler de gener, der afhænger af tid og sted og hvor satserne reguleres efter den faktiske belastning.
  • En brændstofafgift som dækker klima- og miljøbelastningen ved brug af det pågældende brændstof samt modvirker at trafikken blot øges, når brændstoffet bliver billigere per kørt kilometer.
  • En registreringsafgift, der giver incitament til at købe de mest energiøkonomiske teknologier og justeres efter teknologiudviklingen, så det hele tiden kun er de mest energiøkonomiske køretøjer, der favoriseres.
  • En ejerafgift som løbende justeres med henblik på at sikre det politisk ønskelige provenu fra transportsektoren.

Læs rapporten "Klimavenlig transportbeskatning"

Yderligere information
Susanne Krawack, 40 29 33 28