Klimapakker
Introduktion
Klimapakkerne er inddelt i forskellige samfundsaktuelle emner, der er relevante for den grønne omstilling. Pakkerne indeholder videoer fra CONCITO-eksperter eller andre relevante aktører, som præsenterer emnet og overordnede problematikker og relevante dagsordener. Derudover vil du finde PowerPoint-præsentationer, dilemmaøvelser og inspiration til supplerende læsning indenfor hvert tema.
Klimapakker
Der er udarbejdet Klimapakker til følgende emner. For hvert emne er der undertemaer, der går i dybden og nuancerer forskellige aspekter.
Ved hvert emne og tilhørende undertemaer finder du PowerPoint-slides, der understøtter videoernes indhold, samt afledte problemstillinger, man kan arbejde videre med i undervisningen. Der er også links til relevante CONCITO-udgivelser, blogs og debatindlæg, hvor du har mulighed for at dykke videre ned i temaerne.
International
Baggrund
Den dannelsesopgave som skolen har, må tage form efter den tid, vi lever i - og klimakrisen er en af vor tids største globale udfordringer. Derfor er dét, at undervise i klima og bæredygtighed, en af vor tids bundne opgaver, og det er uomgængeligt, at disse tematikker vil fylde mere i uddannelserne de kommende år.
Men det kan være udfordrende at holde sig opdateret på den nyeste klimaviden inden for brede og komplekse felter, som den grønne omstilling og klimadagsordenen er. Samtidig kan det være svært at gennemskue, hvad der er videnskabelig funderet viden, og hvad der ikke er - også for lærere. Da klimakrisens alvor kan virke voldsom, er det desuden vigtigt, at vi er pædagogisk skarpe på, hvordan man underviser i og formidler klimarelateret viden, så vi undgår frygt og i stedet understøtter håb og handlekraft blandt vores børn og unge.
Klimapakkernes formål er derfor at understøtte lærere i grundskolens udskoling samt på ungdomsuddannelser, så det bliver nemmere at tilgå aktuel og videnskabelig funderet klimaviden inden for relevante temaer. Samtidig kan Klimapakkerne styrke handlekompetencer og hjælpe med at didaktisere klimaviden og fakta og sætte det i spil i undervisningen. Forhåbningen er, at flere lærere føler sig bedre fagligt klædt på og inspireret til at tilbyde deres elever motiverende, vidensbaseret og didaktisk funderet klimaundervisning.