Dekarbonisering af vejgodstransport

I denne rapport leverer CONCITO en samlet analyse af en række muligheder for dekarbonisering af vejgodstransporten, dvs. en markant reduktion og afvikling af CO2-udledninger fra lastbiltransporten i Danmark. Elektrificering fremhæves som det spor der formentlig er mest lovende på længere sigt.

Rapporten belyser en vifte af muligheder for at få udledningerne ned. Der er fokus på fire hovedspor:

  • Elektrificering herunder med batterier, køreledninger og brændselsceller
  • Flydende brændstoffer, herunder biobrændstoffer og electrofuels
  • Gasformige brændstoffer, herunder særligt biogas
  • Effektivisering gennem bedre kapacitetsudnyttelse i lastbilerne

Det mest lovende spor hvad angår vidtgående og langsigtet dekarbonisering vurderes at være elektrificering med kombination af batteridrevne lastbiler og etablering af køreledninger over dele af det overordnede vejnet. Elektrificering giver sammen med overgang til CO2-neutral el potentiale for noget nær fuld dekarbonisering af vejgodstransporten, uden at grundlæggende teknisk-økonomiske barrierer skal overvindes.

Elektrificering rummer dog også usikkerheder, og kan derfor ikke nødvendigvis stå alene, især ikke hvis godstransporten skal bidrage markant til et mål om 70% CO2-reduktion allerede i 2030.  Rapporten anbefaler en samlet indsats med tre hovedelementer:

  • For det første udformning af en overordnet strategi der skal sætte dekarbonisering af godstransporten på den politiske dagsorden, både herhjemme og i EU
  • For det andet en målrettet indsats for at understøtte elektrificering af godstransporten gennem fx tidsbegrænset tilskud til nul-emissions lastbiler og samarbejde med Tyskland, Sverige og Norden.
  • For det tredje en supplerende indsats i andre teknologiske og organisatoriske spor, for at fremme en udvikling hvor elektrificeringen ikke rækker, og for at inddæmme mulige negative klima- og miljøeffekter.

Projektet er udført med støtte fra Energifonden. Rapportens analyser er blevet til på baggrund af dialog med en lang række aktører på området.  Det er dog alene CONCITO der står for rapportens resultater og anbefalinger.

Rapporten er d 17.02.2020 opdateret med den oplysning at rapportens tal for CO2-udledning fra lastbiler i Danmark inkluderer udenlandske lastbilers kørsel i Danmark.