CONCITOs skatteprojekt

Udgivelser

Hovedrapporten

Skatter og afgifter som instrument i klimapolitikken
(CONCITO, 11.03.14)

Øvrige rapporter og notater

Justering af CO2 ved grænsen (CONCITO, 06.03.14)

Grønne certifikater
(CONCITO, 06.03.14)

Klimavenlig transportbeskatning
(CONCITO, 24.02.14)

Ensartet skat på drivhusgasser - en ambitiøs klimapolitik med mindst mulige omkostninger
(Copenhagen Economics, 22.10.13)

Dekomponering af velfærdsberegninger. Følgebilag til rapporten "Ensartet skat på drivhusgasser"
(Copenhagen Economics, 22.10.13)

Danmark i et grønt certifikatmarked
(Copenhagen Economics, 26.07.13)

Udenlandske erfaringer med klimaorienterede skatter
(CONCITO, 06.06.13)

Billigere energi, bedre miljø - grøn omlægning af energiafgifterne
(CONCITO, 13.04.12)

Finansiering af grøn omstilling via Nordsøbeskatningen
(CONCITO, 16.11.11)

Flere udgivelser

Link til alle nyheder og udgivelser om skatteprojektet

CONCITO har i godt to år arbejdet på et stort projekt om brug af skatter og afgifter i klimapolitikken. Skatteprojektet, som er gennemført med støtte fra VILLUM FONDEN, viser, at en ensartet CO2-skat på langt sigt vil være en effektiv mekanisme til at reducere emissionerne globalt eller i en større region som EU, hvor der er enighed om ambitiøse reduktionsmålsætninger. Da denne enighed ikke findes i dag, og da en ensidig dansk implementering af en høj, ensartet CO2-skat kan gå hårdt ud over konkurrenceevnen, er det relevant at se på andre muligheder. 

Projektet fokuserer derfor på de betydende sektorer for udledning af drivhusgasser: Energi, transport og landbrug. Med udgangspunkt i de eksisterende skatter indenfor disse sektorer, som i dag ofte er orienteret mod provenu-generering snarere end drivhusgasregulering, indeholder projektet en række alternative beskatningsscenarier for de tre sektorer. 

På energiområdet viser rapporten, hvorledes en udvikling med meget vindkraft i energisystemet bedst understøttes afgiftsmæssigt, idet der samtidig tages højde for den reelle udledning af CO2 fra biomasse. I forlængelse heraf anbefaler CONCITO at indføre afgifter på biomasse svarende til den mængde CO2, der faktisk kommer ud af skorstenen, når det brændes af på et kraftværk – og med tilbageførsel, hvis energiselskabet kan dokumentere, at biomassen er bæredygtig. Derudover foreslås det, at lette afgifterne på elektricitet til opvarmning, så vi kan udnytte energien fra vindmøllerne bedst muligt.

På transportområdet viser rapporten bl.a., at godstransporten er lavt beskattet, mens persontransporten er højt beskattet. CONCITO foreslår en række nye principper for den fremtidige beskatning baseret på et road pricing-system med kilometerafgift, hvor satserne reguleres efter den faktiske belastning af vejnettet samt mere klimarelaterede principper for brændstofafgifterne, registreringsafgiften og ejerafgiften.

I forhold til landbrugssektoren konkluderer CONCITO, at der på produktionssiden er et grundlæggende problem med at opgøre udledningen af drivhusgasser specifikt fra hver landbrugsbedrift, hvilket gør det svært at afgiftsregulere på området. På forbrugssiden kan det dog give god mening med en kødbeskatning, som kan fremme forbruget af vegetabilske fødevarer.

---

Projektets resultater præsenteres på en skattepolitisk konference den 19. marts 2014, hvor de sættes til debat med klimaminister Rasmus Helveg Petersen og en række skarpe opponenter fra CEPOS, Dansk Energi. Dansk Industri, Det Økologiske Råd, DTU og Københavns Universitet.

Se konferenceprogrammet. LUKKET FOR TILMELDING. 

Se powerpoint-præsentationer fra konferencen.

Yderligere informationer om skatteprojektet:

Thomas Færgeman 

Foto: Colourbox.dk