Løbehjul, samkørsel og bycykler skal integreres i den offentlige transport

Debatindlæg
bycykler
Det er vigtigt at styrke alternativerne til bilen, både for at nedbringe klimabelastningen og for at skabe et godt alternativ for de mange, der ikke har rådighed over en bil. Derfor ville det være smart, hvis togbilletten kunne bruges fra dør til dør uanset transportmiddel. Passagererne skal kunne vælge, om de vil benytte samkørsel, delecykel, delebil eller løbehjul.

Af Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet i CONCITO

Forventningerne til vækst i biltrafik og de rammebetingelser, der er sat for de næste ti års afgiftsstruktur, betyder, at der kommer til at køre masser af fossile biler på vejene i de næste ti til 20 år.

Derfor er det vigtigt at styrke alternativerne til bilen både for at nedbringe klimabelastningen og for at skabe et godt alternativ for de mange, der ikke har rådighed over en bil.

Bilen er attraktiv, fordi den er fleksibel, leverer dør-til-dør-løsninger og er blevet meget billig. Derfor har vi set en stor vækst i antallet af biler og i den dertilhørende biltrafik.

Bilen er en fantastisk løsning på de fleste mobilitetsbehov. Men i byerne er der ikke plads til, at mange kører i hver deres bil. Desuden skal kørsel med de fossile biler generelt begrænses af hensyn til klimaet. Så et godt alternativ til bilen er vigtigt.

Billet skal gælde uanset transportmiddel
Et godt alternativ til bilen er et hurtigt, fleksibelt og billigt system, der leverer dør-til-dør-løsninger.

Det betyder, at man skal gøre op med vanetænkningen i den kollektive trafik. Hvorfor kan man for eksempel bruge den samme billet i bus, tog og lokalbane, men ikke med delecykel og samkørsel? 

Det ville være smart, hvis togbilletten kunne bruges fra dør til dør uanset transportmiddel. Så kan man som passager selv vælge, om man vil gøre brug af samkørsel, delecykel, delebil eller løbehjul.

Siden lovgivningen om kollektiv trafik blev lagt fast, er der opstået en lang række mobilitetsformer, der befinder sig mellem individuel og kollektiv trafik og som kan bidrage til at levere dør-til-dør-løsninger.

Den kollektive trafik er også gået ud ad den vej med Flextrafik. Brugen af it-systemer gør det lettere at få koordineret forskellige mobilitetsbehov, så man kan fylde transportmidlerne op til fordel for både økonomi og klima.

Gentænk den kollektive trafik
Set fra kundernes side er det ikke logisk, at kommune, region og stat betaler cirka halvdelen af billetten, når man tager tog og bus. Og endda mere, hvis man tager en flextur.

Men hvis man kører sammen med en anden eller tager en delecykel, så skal de firmaer, der udbyder denne type mobilitet, klare sig på markedsvilkår. Og ved samkørsel bliver chaufføren endda beskattet af indtægten, hvis man deler omkostningen til turen.

Med de mange dele- og samkørsels løsninger, der er kommet på markedet, er det på tide at gentænke den kollektive trafik, så man inkluderer den første og sidste del af turen i et samlet system, der deler billetsystem og subsidier fra de offentlige kasser.

Bevar fleksibiliteten
Nogle af de nye mobilitetsformer vil stønne over udsigten til at blive opslugt at store offentlige kollektive trafikselskaber og operatører. Det er ikke løsningen.

Der skal laves et system, som bevarer fleksibiliteten og gør det lettere for passagerne at komme fra dør til dør ved hjælp af mange forskellige mobilitetsformer med én billet og ét subsidiesystem.

Det vil gøre det nemmere at leve uden bil og betyde, at deleordninger og flere sæder i private biler bliver brugt. Det er til gavn for både klima, miljø og økonomi.

---

Debatindlæg bragt i Altinget d. 20. januar 2021