Første kommune klar til at styrke undervisning i bæredygtighed

Ungdom, Uddannelse
Den grønne rygrad, børn laver mad med grøntsager
Hvidovre Kommune har som den første kommune sagt ja til indgå i et projekt, der skal fremme spændende undervisning om bæredygtighed og bidrage til en grøn dannelse af de fremtidige generationer.

Hvidovre Kommune har som den allerførste kommune sagt ja til at være en del af Klimaambassaden og Haver til Mavers projekt Den Grønne Rygrad, som skal styrke rammerne for at arbejde med grøn dannelse i grundskolen. 

Skolerne bruger allerede de undervisningsaktiviteter, som eksterne udbydere som for eksempel genbrugsstationer, museer og naturcentre udbyder. Nu får lærerne og kommunen værktøjer til at få hurtigt overblik over de mange gode og relevante undervisningstilbud, der ligger uden for skolen. Samtidig får de inspiration til, hvordan de på en nem måde kan få undervisningstilbuddene til at spille sammen med den normale undervisning i klasselokalet og sikre, at eleverne bygger oven på den viden, de allerede har. Målet er, at endnu flere elever i kommunens ni folkeskoler får mulighed for både at bruge hænder og hoved gennem deres naturfagsundervisning med udgangspunkt i klima og bæredygtighed.

Giver vidensdeling og overblik
Projektet gennemføres i tæt samarbejde med kommunen og dens lærere, og innovations- og naturfagskonsulent i Hvidovre Kommune, Charlotte Hansen, glæder sig til samarbejdet:

Fra kommunal side kan vi se, at det kan hjælpe os til at sætte naturfag og bæredygtighed på dagsordenen – især blandt naturfagslærerne. Jeg har siddet meget med den platform, Den Grønne Rygrad arbejder med, og jeg tror, den kan skabe meget vidensdeling mellem lærerne og et godt overblik over, hvilke tilbud der findes i vores kommune.”

Den Grønne Rygrad er et samarbejde mellem tænketanken CONCITOs undervisningsplatform Klimaambassaden og skolehaveforeningen Haver til Maver. Og de er glade for, at Hvidovre har lyst til at gå foran i forhold til klima og bæredygtighed.

“Uddannelse er en af de vigtigste veje til at sikre at børn og unge har den viden, modet og de kompetencer, der er brug for, for at navigere i en uforudsigelig og dilemmafyldt fremtid, hvor omstillingen til et mere klimavenligt og bæredygtigt samfund er en af de vigtigste dagsordener. Hvidovre Kommune viser vej ved at koble naturfagsundervisningen og bæredygtighed tættere sammen,” siger Synnøve Kjærland, projektchef i Klimaambassaden.

Vender klimabekymringer til optimisme og gåpåmod
Målet med projektet er, at eleverne skal få øjnene op for, hvordan de naturvidenskabelig fag hænger sammen med verden uden for klasselokalet, og hvor vigtige de naturvidenskabelige kompetencer er i forhold til den grønne omstilling. Det skal, udover at sikre at undervisningen er relevant for eleverne, vække flere børn og unges nysgerrighed og interesse for naturvidenskab gennem mere hands on-undervisning. 

“I skolehaverne fordyber børnene sig for eksempel i naturvidenskaben - næsten uden at vide det - ved at følge madens vej fra jord til bord til jord. Med Den Grønne Rygrad skal fremtidens generationer fortsat opleve god praksisnær læring i åben skole-aktiviteter, men også en endnu større grad af sammenhæng mellem aktiviteterne og den traditionelle undervisning hjemme på skolen. Denne sammenhæng og rygrad vil være fundamentet for grøn dannelse skolelivet igennem,” siger Line Pinstrup, projektchef i Haver til Maver.

Relaterede emner