Væsentlige usikkerheder i KF23’s opgørelse af 2025-manko

Indspil til forhandlinger om klimamålet i 2025

Som beskrevet i CONCITOs analyse Sidste udkald for at nå Klimamålet for 2025, ser vi et langt større reduktionsbehov end det, som blev identificeret i Klimafremskrivning 2023. Klimarådet vurderer også, at der mangler over 2 mio. tons.

Denne notits beskriver kort de områder, hvor vi vurderer, at usikkerheden peger i retning af højere udledning end den skønnede i Klimafremskrivning 2023. Usikkerhed betyder, at udledninger både kan være større og mindre end forventet. Men usikkerheden i KF23 er efter vores vurdering asymmetrisk. Det vil sige, der er betydeligt større risiko for højere udledninger end for lavere udledninger. Der er derfor en betydelig risiko for, at man allerede med Klimafremskrivning 2024 til næste forår altså om knap et halvt år, vil stå med en aftale for 2025, som ikke engang leverer den nedre ende af 2025-klimamålet på 50-54 % reduktion. Dette gælder uanset om opfyldelse af målet opgøres ud fra 2025 som enkeltår eller perioden 2024-2026, som det fremgår af aftalen bag målet. 

Derudover peger vi på synergier mellem opfyldelse af 2025-klimamålet og Danmarks EU forpligtelser.

Reduktion af grænsehandel med diesel er centralt ift. at levere reduktioner på kort sigt. Vi argumenterer her for, at man med nuværende metoder risikerer at overvurdere effekten af en begrænset forhøjelse af dieselafgiften. Prisforskellen mellem dansk og tysk diesel bør udlignes helt for at opnå større og mere sikre reduktioner.

cs
Relaterede emner
Ekspert
Karsten
Senioranalytiker, Analyseteamet